NOSZTALGIKUS TEJLEVES

 2014.03.12. 09:05 | Tej-blog

tejleves.jpgTejjel készítünk habarást, gyümölcslevesekbe is láttam már tejet önteni, személy szerint azonban soha nem tudtam volna elképzelni, hogy a tej nem csak kiegészítő alapanyaga, de fő összetevője legyen a levesnek.

Bevallom, soha nem hallottam a tejlevesről, és csak múlt héten kóstoltam először. Egy kollégám hozta ebédre, és csodálkozott, hogy én nem ismerem. „Hiszen ez egy régi klasszikus.” Neki mindig ezt csinálta az anyukája gyerekkorában, és most is ő készítette el neki. Nem gondoltam, hogy bárkit ennyire lázba hozhat a tejleves. Egészen addig, míg egy másik, idősebb kollégám is belépett a konyhába, és máris közösen kezdtek nosztalgiázni a tejlevesről. Rögtön össze is vetették az általuk ismert alaprecepteket, amelyek teljesen eltértek egymástól: az egyikük édesen, a másik sósan ette világ életében a tejlevest.

Imádom az ételeken való nosztalgiázást, amikor előtörnek gyerekkorunk emlékei, amikor teljesen véletlenül derül ki, hogy a régi ízekhez másnak ugyanolyan vagy éppen ellenkező előjelű érzelmek kapcsolódnak. Mindegy is, a lényeg, hogy mindkettőnk életében meghatározó szerepűek voltak, így vagy úgy.

Ugyanez az érzés fogott el, amikor a tejlevesről hallottam, és kicsit csalódott voltam, hogy kívül rekedtem ezen a közös tradíción. Ez tett kíváncsivá. Vajon tényleg generációról generációra öröklődő recept a tejlevesé?

Természetesen a Google „kutatás” nem tekinthető reprezentatívnak, az viszont megállapítható, hogy a tejlevest nagyon sokan ismerik. A legtöbb receptleírás nosztalgiázással kezdődik. Van, akinek a vidéki nagymamája (főleg alföldi), van, akinek az anyukája készített tejlevest. Van, akinek édesség gyanánt, van, akinek „gyógyírként” (nálunk ez a madártej volt J). Az édes receptekben a vanília íz volt a közös pont. A tejlevesek betétje is a legkülönbözőbb formákat mutatott: finommetélt, rizs, kukoricagaluska, sőt olyan nagymama is akadt, aki túrós rétest!!! tett a levesbe „tészta” gyanánt.

Hihetetlen változatosság! Csak ennyit mondhatok. Éppen ezért nem is posztolok recepteket. Aki szeretne nosztalgiázni, vagy szeretné megérteni, mit ettek régen és ma a tejlevesen, nézzen utána, és teszteljen bátran. A receptekben csak egy a közös: mindegyikhez sok jó minőségű tej kell. Úgyhogy mielőtt nekikezd valaki, menjen biztosra, és finom tejet – mondjuk Mizo-t – válasszon.  

A kép forrása: hankka.blogspot.hu

Címkék: retró recept tejleves

A bejegyzés trackback címe:

https://tej.blog.hu/api/trackback/id/tr805853894

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.