TEJTŰZIJÁTÉK

 2013.05.22. 08:50 | Tej-blog

tejtuzijatek.jpgSzámtalan tejjel kapcsolatos kísérletről olvastam már, amelyek mind a tej egészségre gyakorolt hatásával foglalkoztak. Olyannal viszont csak most találkoztam először, amelyben a tej egy látványos kísérlet alapanyaga lenne. Mivel az általános iskolai kémia órákról is a rézgálic kísérlet volt az egyetlen dolog, ami megmaradt, így érthető módon ez a kreatív tejkísérlet is megmozgatta a fantáziámat.

Valójában először a kísérlet nevével találkoztam, ez inspirált arra, hogy többet megtudjak róla: TEJTŰZIJÁTÉK. Bevallom, először robbanó bögrét, szétfröccsenő tejet láttam magam előtt, de a bemutató videók láttán rájöttem, hogy itt inkább a színek szóródnak szanaszét, de leginkább egy tányér tejben kavarognak össze-vissza, önműködő színszökőkútra emlékeztetve.

Nem hiszed? Nézd meg az alábbi videókat!

Kellékek:

  • 1 lapos tányér
  • tej
  • ételfesték
  • fülpiszkáló/fogpiszkáló
  • mosogatószer

Magyarázat:

A tejbe cseppentett ételfestéket a tej felületi feszültsége tartja egy helyben. Az ezután a tejbe juttatott mosogatószercsepp megbontja a felületi feszültséget, vagyis gyengíti a tejben található fehérjék és a zsír közötti kötést. A vízkedvelő szappan molekulák „üldözni” kezdik a zsírmolekulákat, (azért, hogy hozzájuk kötődjenek), amelyek viszont össze-vissza „menekülnek”, miközben mindenfelé lökik a színmolekulákat. Éppen ezért kell az ételfesték, hogy ezt az amúgy láthatatlan folyamatot láthatóvá tegyük. Ahogy a szappan elkeveredik, a tejben a folyamat lelassul, majd megáll. De minden újabb cseppel, mosogatószeres fogpiszkálóval újraindul a színkavarodás.

A videókat megnézve, én a gyerekeimmel a fülpiszkálós változatot fogom kipróbálni miután kinyomoztam, hol lehet ételfestéket kapni. :-)  Tudtok ebben segíteni?

Címkék: kísérlet ételfesték tejtűzijáték színszökőkút

A bejegyzés trackback címe:

https://tej.blog.hu/api/trackback/id/tr245310609

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.