A SAJT VÉDELMÉBEN

 2013.03.27. 08:30 | Tej-blog

sajt-vedelmeben.jpgSokan képtelenek vagyunk ellenállni a különleges, finom sajtoknak. Azt már kiderítettük, hogy ennek vannak biokémiai alapjai (lásd Sajtfüggőség című írásunkat). Őszintén megmondom azonban, tartok attól, hogy a függőség említésével a sajtot egy kissé rossz fényben tüntettem fel. Így kötelességemnek érzem, hogy megkövessem ezt a pótolhatatlan tejterméket, és mint egy jó védőügyvéd, érveljek a sajtfogyasztás mellett. Lássuk, miért egészséges, és miért érdemes sajtot enni!

A sajt nélkülözhetetlen!

A sajtok nagy biológiai értékű táplálékaink: fehérjetartalmuk magas, a szervezet számára nélkülözhetetlen aminosavakat tartalmaznak.

A sajt teljes értékű tápanyag!

Mivel érlelésük előemésztési folyamatnak tekinthető, emészthetőségük elérheti a 100%-ot.

A sajt az egyik legfőbb kalciumforrásunk!

Már egy 30 grammos szelet tartalmazza a napi kalcium-szükséglet egynegyedét. A csontritkulás megelőzésében így nagy szerepe lehet.

Azonban nemcsak kalciumban gazdag, hanem nyomelemekben…

Jelentős mennyiségben tartalmaz foszfort, jódot, káliumot, magnéziumot, cinket és egyéb nyomelemeket is.

…és vitaminokban is!

A sajtban lévő vitaminok közül a B-vitamin-, a karotin-, az A-, E- és D-vitamin-tartalma figyelemre méltó.

A laktózérzékenyeknek sem kell róla végleg lemondaniuk!

A legújabb kutatások kimutatták, hogy azok, akik sajtot ettek, nem produkálták a laktóz-intoleranciával együtt járó kellemetlen tüneteket, pl. a puffadást és a hasmenést. De ha ezek az eredmények nem tűnnének megnyugtatónak, akkor leginkább ementáli típusú sajtokat érdemes fogyasztani, hiszen azok gyakorlatilag laktózmentesek. 

Az egészséges sajtfogyasztásnak is vannak szabályai!

  • A sajtok nátriumtartalma magas, különösen az ömlesztetteké, ezért magas vérnyomással küzdők válasszák inkább az alacsonyabb sótartalmúakat.
  • A zsíros sajtok nagy mennyiségben tartalmaznak telített zsírokat, aminek fogyasztását érdemes keretek közé szorítani. Ezzel ellentétben a zsírszegény típusok jóval kevesebb telített zsírt tartalmaznak, így azokkal a szívedet is kíméled.

A sajt gyomorégés ellen is segít!

A különböző sajtok íze, illata kiegészíti, kiemeli a gyümölcsök, borok ízét, aromáját, növeli azok élvezeti értékét. Azonban nemcsak az ínyencség miatt érdemes a borok és gyümölcsök mellé sajtot fogyasztani. A sajtok ugyanis képesek közömbösíteni a gyümölcsök és a borok savtartalmát. Így a savas ételekre érzékenyeknél nem alakul ki, illetve csökkenthető pl. a borozás okozta gyomorfájdalom, gyomorégés.

Végül, de nem utolsósorban: csak minőségi sajtot fogyasszunk, azzal sosem lehet baj!

Ajánljuk figyelmetekbe a Mizo kiváló minőségű sajtkínálatát, amelyben a zsírszegény egészséges sajtoktól kezdve a telt ízű különlegességekig, számtalan sajttípus megtalálható.

Címkék: egészség vitaminok gyomorsav sajt fehérje zsírszegény nyomelemek aminosav laktózérzékenység

A bejegyzés trackback címe:

https://tej.blog.hu/api/trackback/id/tr115148096

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.