KENYÉRRE LEHET KENNI!

 2011.12.15. 17:51 | Tejblog

Örök vita folyik tárgya, hogy mit kenjünk a kenyérre: vajat vagy margarint? Épp ideje tisztázni a tényeket, és pontot tenni a fölösleges és parttalan viszály végére. A vajat alaptalanul vádolják azzal, hogy nem egészséges, a margarin gyártási eljárása pedig sokat korszerűsödött az utóbbi időben, így sikerült kiküszöbölni a hidrogénezett zsírok káros hatásait.


12.13 mizo.jpg

Mindkét „kenyérkenőanyagra” szigorú élelmiszeripari előírások vonatkoznak, így mértékkel fogyasztva sem a vaj, sem a margarin nem lehet káros hatással az egészségünkre. Ráadásul kizárólag természetes úton készülhetnek, a vajat tejből köpülik, a margarint pedig növényi olajokból állítják elő. A vaj vitamin- és tápanyagtartalom tekintetében előnnyel indul, hiszen minden olyan értékes összetevőt tartalmaz, amit a tej is. A vaj zsírjai sem károsak, többek között ezek tartalmazzák azokat a konjugált linolsavakat is, amelyek rákellenes hatásukról ismertek.

A margarin is tartalmaz értékes anyagokat, mégis utókezeléssel adnak hozzá vitaminokat, hogy a vajhoz hasonló tápértékkel, gazdagsággal bírjon. Igaz, ami igaz, magas koleszterinszintű betegeknek a kevesebb telített zsírsavat tartalmazó margarint ajánlják a dietetikusok, túlsúllyal küzdőknek pedig inkább a vajat. Nem kell félni azonban a vajtól sem: a benne jelenlévő foszfolipidek oldatban tartják a koleszterint, így csökkentve az érfalakra rakódás valószínűségét. D-, E-, K- és A-vitaminok kiváló forrása is a vaj, egészséges színét pedig a karotinoidoknak köszönheti.

A margarin elkészítéséhez emulgeálószereket használnak (például lecitint), hogy megtartsa állagát, de a korszerű gyártásnak köszönhetően a hidrogénezett zsírsavaktól már szerencsére nem kell tartanunk. A margarinok alapanyaga hazánkban főleg a napraforgó-, a repce-, a kukoricacsíra-, illetve a pálmaolaj, melyeket kiegészítenek a vajhoz hasonló arányban vitaminokkal és sokszor például tejsavóporral is, az állag- és beltartalom-javítás érdekében.

Ugyan a szakemberek szerint nincs túlzottan jelentős különbség a vaj és a margarin között, mi mégis a vajat ajánljuk. Hogy miért? A vaj ízélménye messze felülmúlja a margarinét, és természetes módon tartalmazza azokat az anyagokat, amit a margarinban csak pótolni tudnak. Ha mértéket tudunk tartani, sem a vaj, sem a margarin nem jelenthet egészségügyi kockázatot. Mégis, miért ne fogyasztanánk akkor már inkább olyan finomságot, ami igazán ízletes? A reggelire elkészített vajas-sós pirítóst például semmi sem körözheti le… :)

Címkék: tej kenyér vitaminok vaj margarin zsírsavak

A bejegyzés trackback címe:

https://tej.blog.hu/api/trackback/id/tr173466572

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.